Home » nowy » Nowy system ostrzegania na Wielkich Jeziorach Mazurskich

SSO_logo mm

Regionalny Zarząd Gospodarski Wodnej w Warszawie 12 lipca 2011 roku uruchomił system ostrzegania przed niebezpiecznymi zjawiskami atmosferycznymi obejmujący swoim zasięgiem Wielkie Jeziora Mazurskie.

 

System Sygnalizacji Ostrzegawczej przed niebezpiecznymi zjawiskami pogodowymi uruchomiono w lipcu 2011 roku. Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie od 2008 roku prowadził prace nad stworzeniem pierwszego w Polsce systemu ostrzegania dla żeglarzy.

Składa się on z sieci 17 masztów zlokalizowanych w różnych miejscach na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Jego zadaniem jest powiadamianie żeglarzy o możliwości wystąpienia zagrożenia pogodowego.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2003 roku, w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych (Dz. U. z dnia 15 grudnia 2003 r.), o możliwości nadejścia niebezpieczeństwa pogodowego żeglarze są informowani rytmicznie pulsującym, żółtym światłem:

  •  Sygnał 40 błysków na minutę to komunikat „UWAGA” SPODZIEWANE BURZE I WIATR
  •  Sygnał 90 błysków na minutę oznacza bezpośrednie niebezpieczeństwo – „NIEBEZPIECZEŃSTWO” WYSTĘPOWANIE BURZY ORAZ SILNEGO WIATRU

Pulsujące światło jest widoczne na odległość do 8-9 km w każdych warunkach, nawet przy pełnym nasłonecznieniu, niemal z każdego punktu na Wielkich Jeziorach Mazurskich.

Konstrukcja jest odporna na ekstremalne warunki atmosferyczne oraz zabezpieczona przed ewentualnym uszkodzeniem lub kradzieżą elementów modułu.

 

Uruchomienie systemu następuje automatycznie przez komunikat o zbliżających się niekorzystnych warunkach pogodowych wysłany mailem z Instytutu Meteorologii  i Gospodarki Wodnej. Oprogramowanie sterujące interpretuje treść wiadomości, a następnie wysyła informację zwrotną do IMiGW o przyjęciu komunikatu. Jednocześnie wiadomość SMS zostaje rozesłana do wież, w których automatycznie zostają włączone światła. Wiadomość zawiera informacje o nadchodzącym niebezpieczeństwie: typ zjawiska, stopień zagrożenia oraz ważność ostrzeżenia. Cała procedura trwa mniej niż minutę. Wyłączenie świateł następuje automatycznie po wygaśnięciu ważności komunikatu albo przez operatora. Pełny dostęp do wszystkich elementów systemu ma jedynie uprawniona osoba w RZGW w Warszawie, która może go uruchomić również z telefonu komórkowego. Serwis techniczny systemu prowadzi firma MY-SOFT Sp. z o.o.

 

Lampy ostrzegawcze zasilane są energią słoneczną oraz wiatrową. Ładowanie ich następuje automatycznie po wykryciu przez system elektroniczny utraty części energii spowodowanej pracą lamp. Moduły sygnalizacyjne posadowione są na masztach, których wysokość – w zależności od ukształtowania terenu – sięga od 15 do 25 metrów.

 

Miejsca, w których znajdują się maszty:                                     Współrzędne geograficzne:

  1. Jezioro Mamry, Skłodowo                                                         21 43 26.55”  54 09 23.39
  2. Jezioro Mamry, rzeka Węgorapa, Węgorzewo                      21 43 10.08   54”11 51.84
  3. Jezioro Święcajty, Ogonki                                                         21 48 24.05”  54 10 58.94
  4. Jezioro Ryńskie, miasto Ryn                                                    21 31 51.83”  53 55 49.75
  5. Jezioro Roś, Łupki                                                                      21 51 34.70”  53 39 08.10
  6. Jezioro Mikołajskie, Mikołajki                                                 21 37 13.90”  53 45 53.60
  7. Jezioro Niegocin, Kępa Grajewska (wyspa)                           21 47 54.18”  54 00 20.61
  8. Jezioro Kisajno, przy wejściu do portu Almatur                   21 43 55.36”  54 02 10.61
  9. Jezioro Mamry, Wysoki Róg                                                     21 40 34.14”  54 06 07.55
  10. Jezioro Jagodne                                                                          21 43 35.43”  53 56 01.33
  11. Jezioro Boczne, Bogaczewo                                                      21 45 00.05”  53 57 48.69
  12. Jezioro Łuknajno                                                                        21 40 41.04”  53 47 09.92
  13. Jezioro Śniardwy, Nowe Guty                                                  21 49 11.56”  53 45 49.40
  14. Jezioro Śniardwy, Niedźwiedzi Róg                                        21 41 45.05”  53 43 06.51
  15. Jezioro Bełdany, Kamień                                                          21 33 42.63”  53 43 21.04
  16. Jezioro Seksty, Kanał Jegliński                                               21 46 52.56”  53 41 17.70
  17. Jezioro Tałty, Kanał Tałcki                                                       21 32 33.66”  53 51 50.70

 mapa_sso_mazury_zasiegMapa ze współrzędnymi masztów do pobrania.

 

Koszty realizacji projektu „System sygnalizacji ostrzegawczej przed niebezpiecznymi zjawiskami meteorologicznymi na Jeziorach Mazurskich”:

Dofinansowanie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej: 5 150 000 PLN

  • Środki RZGW w Warszawie: 38 000 PLN
  • Koszt całkowity projektu: 5 188 000 PLN

System Sygnalizacji Ostrzegawczej dla żeglarzy na Wielkich Jeziorach Mazurskich otrzymał  Nagrodę Przyjaznego Brzegu 2011
w kategorii „inicjatywy społeczne wspierające idee Przyjaznych Brzegów”.

Rozwiązanie projektu: Firma MYSOFT

Kontakt:

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie,

tel. 22 587 02 11

fax 22 587 02 02

e-mail: sekretariat@warszawa.rzgw.gov.pl

informacje pobrane z strony http://www.warszawa.rzgw.gov.pl/gorne_menu-szlaki_zeglowne-system_sygnalizacji_ostrzegawczej.html